Snart i v 14

Snart är även v 13 avklarad. Vad fort det går och vad magen växer...eller så beror det kanske på att vi hade kalas i helgen och åt en himla massa tacos och glass med chokladsås :) Tänk om det är två bäbisar i magen!!! Jag hade nog blivit så förvånad så jag hade skrattat rakt ut. Tänk att ha tre blöjbarn...phu.... I morse låg jag och tänkte på hur nätterna ska bli. Med Agnes så kunde jag nästan njuta av att gå upp och amma Agnes. Det var vår tysta, mysiga stund och vi satt en lång stund framför TV:n. Agnes var så liten och skör och jag älskade av att njuta av vår egna stund. Dessutom så var Agnes väldigt duktig på att sova på nätterna så vi var bara upp och ammade en gång på natten och sedan blev det en tidig morgonamning. Hur ska det gå nu? Vad kommer lilla Du behöva? Kommer jag orka njuta på samma sätt när jag vet att det inte blir tid till sömn för mig på dagen. Jag var ingen dagsovare med Agnes i och för sig men jag hade alltid chansen. Kommer Du sova på nätterna eller kommer Du hålla hela huset vaket? Det återstår att se.... Jag undrar om inte Du är en kille trots allt. I morse såg jag några märkliga fettdepåer i ryggslutet som dykt upp och som jag inte fick med Agnes. Med Agnes fick jag mest mage och nu lägger det sig redan lite här och var tycker jag. Är Du en liten Thor?

Vecka 13

Moderkakan sköter hela utbytet av näringsprodukter och avfallsprodukter. Den producerar också hormonerna progesteron och östriol som hjälper kroppen att bibehålla graviditeten. Tidigare producerades blodkropparna i gulsäcken, som egentligen inte har någon annan uppgift, men nu har gulsäcken tjänat sitt syfte. Från och med nu producerar fostrets lever och mjälte blodkropparna - och snart börjar också benmärgen att producera blodkroppar.

Barnets ögonlock är stängda för att skydda ögonen som är under utveckling. Fostret kan också vara kapabelt att stoppa en tumme i munnen även om sugmuskulaturen inte är färdigutvecklad än. Flera revben kan vara synliga och vävnader som kommer att bilda ben är under utveckling i fostrets huvud, ben och armar. Bukspottkörteln har börjat producera insulin. Huvudet växer långsammare än tidigare. Få missbildningar tillkommer efter vecka 13.

Bebisen är 6,5 till 7,8 cm lång och väger 14 till 20 g. Bebisen är ungefär lika stor som en persika och växer snabbt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0