Vecka 15 är här!

Vad fort det går! Nästa vecka är det dags för lilla hjärtljudet och sedan kommer jag snart känna lille Skrutten förhoppningsvis. Nu har mammakläderna åkt fram. Det var bara att inse att det finns en gräns även om det heter stretchjeans :) Blivande storasyster har ingen aning om vad som väntar och nu har hon varit jättemammig och klängig på kvällarna. Hur ska det gå?

Jag förundras över att det är så tillåtet att tycka så himla mycket när någon är gravid. Helt plötsligt så öppnar folk munnen och det påpekas både att det är för snabbt för nästa, vi (Magnus) har redan många barn, vi kommer inte hinna med, Agnes ska bli lidande, hur har vi tänkt egentligen och man ska ta hand om alla sina barn (jodå...vi vet...tror nog att Magnus tar hand om sina barn mer än vad många andra människor gör). Roligaste kommentaren än så länge är nog ändå hur vi ska hinna städa....tja...det är väl inte högprioriterat varken nu eller för tio år sen. Om jag vill så kan jag lägga timmar varje dag på att städa här hemma men hur ska jag kunna göra det när jag har världens underbaraste lilla tjej här hemma? Snart kommer alla kommentarer om hur stor jag är och om jag ska föda i morgon, om det är tvillingar i stora magen osv? Visst är det lite märkligt att så fort någon är gravid så är det ok att bli ett allmänt påhopp. Tur att jag, trots alla hormoner, inte orkar bry mig...
Så vad väntar Dig lilla Skrutt i magen? En stor familj med mycket kaos, kärlek och omtanke. Vi prioriterar tid tillsammans och njuter av de få tillfällen då vi alla är samlade vid en måltid. Du kommer vara med Din mamma och pappa och storasyster alla dagar på året utom möjligtvis 1-3 nätter då Dina föräldrar hittar på något själva. Du kommer hitta lite damm i hörnen ibland och Du kommer se en massa vackra löv på gräsmattan för vi har inte den välskötta trädgården på gatan. Däremot så försöker vi mysa mycket, se varandra och hjälpas åt. Pengar är inte det viktigaste och ibland serveras det pulvermos och fiskpinnar (till barnens stora glädje). Vi lägger oss senast tio varje kväll och är uppe tidigt. Helgerna är viktiga för det är då vi är! Då kan vi njuta av långfrukostar och mysdagar. Vi kommer välja att vara hemma så länge som möjligt och leva lite knapert eftersom vi tror att det gynnar hela familjen. Även de stora barnen tycker nog det är ganska mysigt att ha någon hemma som väntar när det kommer hem efter skolan. Vi kommer med all säkerhet bli trötta när Du kommer i juni och det kommer kanske leda till en del tjafs men förhoppningsvis så löser vi det också. Du kommer få plaska hur mycket Du vill i vattenpölarna och varenda smutsfläck på Dina kläder visar att det har varit en bra dag. Jag tvättar hellre en maskin extra och vet att Du har haft roligt än lägger tiden på att diska glasen i bokhyllan som aldrig används. Ibland åker Du, jag och storasyster ner själva till Skåne och då kommer vi längta jättemycket efter pappa och han efter oss, precis som han längtar efter Natta och Zacke veckorna de är hos sin mamma. Jag skulle inte klara mig utan Dig och storasyster många dagar...Du kommer få lov att pussa spegeln precis som storasyster och Din mamma kommer inte rusa fram och ta bort pussmunnen. Den får vara kvar några dagar och ge mig många leenden. Vem Du än är så är Du välkommen till vår brokiga familj som är allt annat än perfekt. Det finns inga garantier för att familjen är enad för evigt eller att allting blir som det har varit men Du är både planerad och önskvärd och kommer betyda exakt lika mycket som alla andra i den här familjen...

Kommentarer
Postat av: Evalena

Jag är glad att du inte bryr dig om vad andra tänker Linda, jag tycker att det är fantastiskt roligt att Agnes skall få ett syskon nära. Det är för mig självklart att ni kommer att klara av det med bravur, ni älskar alla barnen det ser man och det är det viktigaste. Man skall inte glömma bort att Agnes och Karl-Astrid kommer att ha stor glädje av varandra, det ser jag på mina barnbarn som är lika nära. Ni gör som andra kloka föräldrar ni prioriterar barnen......städa hinner man ändå, det skall synas i ett hem att det finns barn, hemmet får aldrig bli en utställningslokal.Varför skulle dagens kvinnor vara sämre än vad kvinnorna var förr, vi var 6 syskon och det har väl inte gått någon nöd på oss. JAG är jätteglad över att ni skall ha barn, andra som tycker och tänker en massa är bara avundsjuka. Önskar er allt gott, tusen kramar från moster Evalena

2009-12-11 @ 10:52:58
Postat av: mormor Karin

Bra skrivit av dig min kära syster! Linda,vi som ser er kära familj vet och kan se att era barn är de tryggaste i världen och det är väl det viktigaste här i livet, eller hur. Lille Karl-Astrid kommer att få ett härligt välkomnande av både er och av oss här i skogen. Lägg all din energi på att längta efter det här lilla knytet istället för att bry dig om vad folk tycker. Vi ser hur mycket kärlek ni ger till era barn och vad är väl viktigare än att visa barn kärlek och omtanke.INGET!!! Vi längtar också efter Dig lille Karl-Astrid! Kram från mormor

2009-12-12 @ 09:19:53
Postat av: Den gravida :)

Tack båda för fina kommentarer! Tur att det finns positiva människor också! Kramar till er båda

2009-12-14 @ 10:42:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0