I vecka åtta (2009-10-26)

Under vecka 7 växer din bebis med en otrolig hastighet. I början av veckan är bebisen 7-8 mm och i slutet har den nästan fördubblats i storlek och ökat till 9-15 mm! Fostret väger ungefär 1 gram.

Din bebis armar och ben är längre nu och har bildat leder. Händer och fötter kommer att bildas, och fingar och tår har redan börjat anläggas. Hjärtat är oproportionerligt stort och ser ut att sitta delvis utanför bebisens kropp, och har nu bildat en höger och en vänsterkammare. Hjärnan fortsätter att växa och luftrörskanalerna till lungorna är synliga. Ögonen börjar utveckla pigment, näsan mognar och början till ett ansikte kan urskiljas. Blindtarmen och mjälten är redan på plats tillsammans med de första anlagen till magsäcken.

De flesta kvinnor vet i det här stadiet att de är gravida. Även om din kropp inte har förändrats så mycket ännu så kan du vara säker på att det kommer. Du kan ha gått upp något kilo i vikt, men det är inte ovanligt att förbli på samma vikt eller till och med gå ned något. Internt så tjocknar slemhinnorna i livmoderhalsen och en slempropp bildas som skyddar fostret mot omvärlden under graviditeten. Denna kommer att lösas upp och försvinna när det senare är dags för förlossning.

 

Nu är jag gravid i vecka 8, dvs 7:e veckan + 5 dagar...snart 8 fulla veckor och ett stort kliv in i vecka 9. Vilken pestig väntan det är. Den här oron för missfall är skitjobbig. Jag räknar ner varje dag tills det har gått 12 veckor och visst, det kan hända något efter 12 veckor också men det brukar ju ske de första 12 veckorna.

Den här graviditeten ärä annorlunda. Jag mår illa! Med Agnes mådde jag för bra hela tiden nästan. Visst var jag trött och hormonerna åkte berg och dalbana så jag hängde inte med riktigt men fy vad jag mådde bra. Nu mår jag lite lagom illa hela tiden nästan. Absolut inte så jag behöver kräkas och tyvärr inte så jag tappar aptiten men det finns där och påminner mig hela tiden. Jag var helt oförberedd på tröttheten. Det var ju likadant med Agnes men jag hade glömt HUR trött jag faktiskt blir. Nu är jag så trött så jag vågar knappt sätta mig i bilen. Somnar väldigt fort och tidigt på kvällen men vaknar ofta vid tre-fyra och kan inte somna om....oro, tankar, kissnödig och uppspelt över graviditeten. Det är ju så stort att ha ett liv i magen och jag sörjer redan att det här antagligen är sista gången. Jag älskar att vara gravid trots dålig hy, trötthet, illamående och all extra vikt som det kommer bli.

Jag försökte ringa till MVC idag och få en tid men deras telefontid var indragen på måndagar pga besparingar. Tänk om min favorit Agneta inte jobbar där längre! Jag vill ju ha henne igen! Hon var så himla bra!

Vilken mage jag redan har! Herregud vart ska det här sluta? Hur ska jag lyckas dölja det här för alla på lördag när vi firar Agnes? Phu... Jag trodde att min övervikt den här gången skulle dölja magen men jag ser höggravid ut redan! Läste dock att det är vanligt att bli stor snabbt vid andra graviditeten och det är flera i min nätgrupp som redan använder mammakläder. Hmmm...nu ska jag nog gå ner och leta reda på mina mammakläder!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0