Vecka 18.

Nu är bebisen ungefär 13 centimeter lång från hjässa till rumpa och väger cirka 140 gram. Skelettet består mest att ännu mjukt och böjligt brosk, men det kommer att hårdna senare. En skyddande substans som kallas myelin börjar nu omsluta ryggmärgen.

Stora förändringar är på gång! Fostret börjar nu bilda livsviktigt underhudsfett, något som fortgår fram till förlossningen. Underhudsfett är viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen och för ämnesomsättningen. Vid den här tiden består din bebis vikt av ungefär 85 gram vatten och ett halvt gram fett. Efter 40 veckor är motsvarande siffra c:a 2.4 kg fett av den totala födslovikten på 3.7 kg.

Armar och ben är nu nästan fullt rörliga. Ögon och öron har nära nog fått rätt placering och bebisen liknar alltmer en människa.


Dessa kräkningar....jag vet inte om jag kan skylla på Dig utan jag tror snarare att det är min magkatarr som har kommit tillbaka. Nyårsafton blev hemsk och jag spenderade en halvtimme på toan efter att vi hade käkat. Det är ingen logik i det hela för jag kan dricka kaffe och äta godis och ibland kan jag äta hur mycket mat som helst och känner ingenting. Suck... Fast för övrigt mår jag bra! Trött men glad :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0