V 30 är här!!!

Barnet

Ditt barn väger ca 1,6 kg och är ungerfär 27 cm långt från huvud till stjärt. Den tidiga kroppsbehåringen - lanugohår - börjar försvinna. Ibland kan fjuniga strån finnas kvar vid födseln, men de faller av under de första veckorna. Håret på huvudet blir tjockare och barnet öppnar och sluter sina ögonlock. Benmärgen har till uppgift att producera röda blodkroppar och tar nu över detta från levern. Skelettet hårdnar och lungorna, hjärna och muskler mognar ytterligare. En del barn börjar redan nu att lägga sig med huvudet i bäckeningången. Det är den vanligaste och enklaste födelsepositionen. Hårda sparkar upp mot bröstkorgen och ett ökat tryck mot bäckenbotten, där barnets huvud pressar på, kan bli kännbart. Barnet är mycket medvetet om förvärkarna även om du inte märker dem.

Nu börjar det bli viktigt att tänka på hållningen. Barnets tyngd kan kännas som den försvårar balansen och frestar på ryggen. Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig. Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn.

Jag läste även att "m
ånga mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför" vilket låter jäkligt uppmuntrande. I min mage har jag en liten kille som härjar rundor dygnet runt. Han är väldigt aktiv....phu! Nu har jag äntligen bestämt mig för att gå ner i tid och bara jobba 6 h/dag så nu får jag "bara" 10 timmars dagar! Tjoho! Jag kommer dessutom ta ut lite spridda semesterdagar för att försöka varva ner och vila lite. Det börjar ju närma sig. Jag har ju redan börjat handla lite kläder till lillebror. Nu är det ju faktiskt sista gången jag är gravid och då tycker jag det är en utmärkt anledning att få handla lite extra. Jag gick igenom Agnes kläder och det visade sig att det fanns mest rosa, glitter, rosetter och puffärmar! Storlek 62 fanns det väldigt mycket neutrala kläder men i storlek 68 fanns endast en t-shirt! Vad tragiskt egentligen. Vad gör vi med våra barn när vi tvingar in dem i förutbestämda roller när de inte ens är ett år. Fast Agnes har ju haft väldigt fina kläder hela tiden :) Igår köpte jag i alla fall två mössor (tokig i mössor) till lillebror och en tuff sparkdräkt. Den ena mössan var en vit pytteliten mössa som han ska ha på BB. Jag sitter på jobbet och tittar på den lilla, lilla mössan och det känns helt overkligt. Snart är vår minsting här och vi kommer gå från litet kaos till stort kaos! Storasyster Agnes har börjat visa tendenser till avundsjuka och "min mamma" och "min pappa". Kramar vi storasyster Natta så blir Agnes helt förtvivlad och nöjer sig inte med att vara med utan hon ska ha mamma själv. Det är lika bra att hon börjar vänja sig.... Vi är många barn i familjen!


Kommentarer
Postat av: Faster Ulrika

Ja, du lilla skrutt! Jag kan inte fatta att vi snart har en liten till i släkten! Det är alldeles underbart att snart få träffa dig. Vad bra att mamma är så rädd om er så att du inte får för dig att titta ut i förväg.Vänta du tills det är varmt och skönt och du slipper en massa bylsiga kläder!

Kramisar Moppan

2010-03-25 @ 17:00:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0