Vecka 27

Bebisen

Den här veckan blir din bebis drygt 23 cm från huvud till stjärt och väger omkring 900 gram.

Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade.

 

Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet.

Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.

 

Yr och andfådd. Hjärnan fungerar inte längre. Gick till och med hem från jobbet igår och har legat raklång exakt hela dagen idag. Vad är det här? Med storasyster mådde jag som en prinsessa hela tiden och nu känner jag mig helt drogad. Börjar med järntabletter redan idag eftersom jag misstänker att det är järnbrist. Ska till barnmorskan i morgon och kolla upp det. Har varit yr och hjärndöd i en vecka nu.... Fast Skrutt härjar där inne....VARJE NATT! Fast det är helt ok. Varje rörelse får mig att le....du finns...och du är en gåva.


Kommentarer
Postat av: Cia med Emma från AFF

Ta väl hand om dig lilla mamma! Jag är så lycklig för hela er familj... ni är så fina allihop!

Njut av alla puffar, sparkar och kullerbyttor i magen, snart är den tiden förbi och du har en underbar liten gosbebis i din famn och vilken tur den lilla har som får vara en del av er familj. Så mycket kärlek!!!

Alla graviditeter är olika och kom ihåg att du redan har en liten som tar energi av dig. Att vänta nr 2 tar lite mer på krafterna ;)



Härligt att få ta del i ert liv via bloggarna!

TACK och kramar i massor till er alla

Cia

2010-03-05 @ 19:49:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0