Vecka 31

Barnet

Barnet är nu cirka 40 centimeter långt huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet har fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.

Vikt 1 800 gram.

Mamma

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten.

Lilla Skrutt vad du härjar. Snart har vi dig hos oss!! Tiden går alldeles för fort och jag vill ju hinna njuta av graviditeten. Det är så mycket runt om. I natt låg jag vaken 2 timmar och funderade på husköp, husförsäljning, kalkyler, Nattas allergi (vem ska ta hand om Tarzan och vad tråkigt att hon aldrig kan följa med till Skåne), du härjade i magen, jobb (tänk om jag inte fixar att jobba hela tiden ut...det måste jag!), Stockholm i helgen, alla födelsedagar, när ska vi köpa spjälsäng och var ska vi göra av alla dina kläder? Suck...

Jag var förresten hos barnmorskan och allt var bra. Min viktuppgång följer förra graviditeten exakt och jag tycker det är ganska coolt faktiskt.....förutom då att jag hade 5 kg extra med mig :) Symfusmåttet är exakt det samma! Alla värden är bra och järnvärdet stiger uppåt igen. Folk är märkliga. Varför är det ok att utbrista "Guuud, ska du föda i morgon, eller?" och kommentera hur man ser ut bara för att man är gravid. Tänk om jag skulle svara "Guuud, vilka små bröst du har" eller "Guuud, vad roligt att du äntligen har fått tid för lobotomering". Man är ett allmänt föremål när man är gravid och stor. Konstigt!


Kommentarer
Postat av: Anna & Hedda

Jag tycker du ser strålande ut!!! Du och barnet är viktigast...men jag förstår det du tänker om jobbet. STOR PÅSKKRAM på dig. KRAMIS KRAMIS <3 <3

2010-04-04 @ 16:49:09
URL: http://www.ridgebacktassar.se
Postat av: Cia med Emma från AFF

Det är vanligt att man grubblar över mycket när man är gravid, speciellt mot slutet av graviditeten. Man vill att alla omkring en ska ha det bra! Men glöm inte bort att DIG! DU är viktigast för din familj, dina barn. Du är en underbar, kärleksfull och varm person - även om jag inte känner dig personligen - så vet jag det :)

Ta väl hand om dig nu vännen - allting kommer att ordna sig!



Klappa magen från mig och ge Agnes en stor kram!

Cia

2010-04-11 @ 21:24:56
Postat av: Lina von Barth

Jag håller med. Hade en kund som sa till -mig lycka till med bebisen för det är väl inte så långt kvar. Kul när man är i vecka 18... Hur allergisk har hon blivit? Hon kan säkert ta allergi tabletter o hälsa på i Skåne hon behöver ju inte klappa dem. Tror ni inte att det blir bättre om katter inte finns hemma. Ska ni köpa en spjälsäng till? Inte funderat på att ta Agnes? Mina kids har klättrat ur dem när de varit lite över året... Första graviditeten är den enda man har tid att verkligen njuta de andra har mest varit transportsträckor eftersom man mest väntar på den nya och allt som skall komma sen. man känner sig större och klumpigare samt att man har andra barn att ta hand om vilket inte är så lätt alla gånger. Har ni hittat ngt hus? Alt ordnar sig, räntan kommer att vara låg ett tag till så det kommer att gå bra!

2010-04-13 @ 21:42:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0