Vecka 36

Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan vecka. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. Magen sjunker ner och det blir lättare att andas men du kanske behöver kissa oftare.

Nattsömnen blir ofta avbruten då du behöver ändra läge med kroppenDet kan hända att du även drömmer mycket och att drömmarna är ovanligt livliga. Många är de tankar som du bearbetar inför förlossningen och den nya familjen.

Barnet är i princip helt fullgånget och väger ca 2,8 kg. Längden är ungefär 34 cm från huvud till stjärt. De sista veckorna ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern. Vid det här laget har du märkt att barnets rörelser har förändrats, vilket beror på att det är trångt i livmodern. Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare.


Lille Plutt vad Du känns stor nu. Din pappa kände på magen en morgon och undrade om det var en alien där inne... Tiden rinner iväg och jag försöker stanna upp ibland och bara njuta av känslan att Du finns hos mig i tryggt förvar. En liten kille i min stora mage. I morse låg jag en halvtimme och kände på Dig i min mage och log åt Ditt buffande. Nu börjar vi bli redo för Din ankomst eftersom säng med alla tillbehör är inhandlat. Eller rättare sagt Du får ärva Agnes säng så fick hon en spjälsäng där vi kan ta bort ena sidan när hon börjar klättra. Du ska sova inne hos oss och jag har gjort i ordning en låda i byrån där vi kan ha alla Dina kläder. Tänk, jag har haft väldigt många månader på mig att förbereda mig och ändå så känns det helt overkligt att Du snart är hos oss....snart är Du en del av vår stora, brokig familj! Jag tror att vi alla funderar en del på hur det kommer bli med ännu en liten men det ska gå bra....bara vi alla gör vårt bästa! Jag undrar hur Du ser ut och om Du kommer vara lik storasyster....är Du lika lugn och glad och kommer Du bli lika bestämd? Oavsett hur Du är så kommer Du vara älskad och efterlängtad och med det kan vi komma långt.

Kommentarer
Postat av: Cia med Emma från AFF

Blir så glad när jag läser vad du skriver, ni är en UNDERBAR FAMILJ!



Bamsekramar av

Cia

2010-05-04 @ 19:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0