Vecka 38

Barnet

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär fyra procent föds före vecka 38. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.

Vikt 3 200 gram.

Stora skruttunge vad Du härjar! I onsdags var vi på MVC och allt var bra. Barnmorskan tryckte på magen och Du svarade ilsket :) Du är fortfarande inte fixerad men ligger med huvudet ner. Jo tack, jag känner tydligt hur Du sparkar upp och trycker ner... Ibland ger Du mig karatesparkar så jag skriker rakt ut. Jag undrar om det är när Du träffar revbenen eller något. Nu har jag börjat samla vätska och ser ut som en fotboll i ansiktet och anklarna är sådär vacker tjocka som vaderna. Viktuppgång är 13 kg och jag hade nog ökat 2 kg senaste veckan...hihi... Snart min lille gosse....snart är Du hos oss! Fast Du får inte komma i helgen! Pappa är iväg på Aspö hela helgen så Du får vänta tills det är beräknat. Jag har sammandragningar från morgon till kväll men de är inte regelbundna och gör inte ont så det är bara att försöka ta det lite lugnt..... Det tar sin lilla tid att damma t ex....lugnt och fint....fast stackars pappa gör det mesta där hemma. Vilken pappa Du har! I helgen kommer mormor och morfar till oss. De ska hjälpa mig med storasyster eftersom min rygg inte orkar med alla lyft. Sedan kan det vara bra att de är där om Du bestämmer Dig för att titta ut. Någon får ju då passa Agnes och någon får hänga med till BB....men ta det lugnt där inne....stressa inte... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0